Specyficzne trudności z czytaniem

Około czterdziestu procent społeczeństwa ma trudności z czytaniem, które są określane mianem dysleksji. Jeszcze kilkanaście lat temu tę oczywistą dysfunkcję pomijano i uważano, że dziecko jest po prostu leniwe albo mało zdolne. Tymczasem to się zmieniło i doskonalą się metody pracy z dzieckiem, które jest ową dysfunkcją dotknięte. W wieku niemowlęcym albo w pierwszych latach szkolnych u naszych dzieci nie można jeszcze zdiagnozować dysfunkcji rozwojowej. Można jednak zauważyć pewne symptomy, które wskazują, że dziecko może mieć problemy z czytaniem. Jakie są to sygnały? Nasze zaniepokojenie powinien budzić fakt, że jeśli mowa dziecka jest wyraźnie opóźniona, albo niewyraźna, głoski są wypowiadane w sposób bełkotliwy i trudny do odczytania przez otoczenie. Trzeba zwrócić uwagę, czy w rozwoju chodu, nie był pominięty etap raczkowania, a ruchy są mało precyzyjne, nieskoordynowane. Naszą uwagę powinno też zwrócić to, że dziecko późno zaczyna wiązać sznurówki, zapinać guziki, ma trudności z rysowaniem, niechętnie buduje z klocków i układa puzzle. Badania nad dysleksją prowadzi pani Maria Bogdanowicz, która opracowała nawet Skalę Ryzyka Dysleksji. W szkole nauczyciele zauważają objawy dysleksji, kiedy dziecko ma trudności w pisaniu z tablicy, a potem pisaniu ze słuchu, myli litery typu p – b, przestawia litery w wyrazach, ma bardzo wolne tempo czytania i pisania.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Design: